kako je greed postao postao moderan

roman polanski, greed

u ovoj lažnoj reklami (za takođe lažni proizvod) romana polanskog natalie portman i michelle williams se se obračunale oko bočice “greeda” koja je tako skupa da ni engleska kraljica ne može da je priušti. reklama je deo projekta  italijanskog umetnika frencesco vezzolija predstavljenog 2009. godine u rimskoj galeriji gagosian. na otvaranju je bila elita modnog sveta, kreatori, modeli, konzumenti mode, od marc jacobsa do valentina… iako realno gledano moglo bi se zaključiti da je ova izložba nedvosmisleni nastavak kritike industrije mode i dekadencije savremenog sveta koju je 1921. započeo marcel duchamp.

marcel duchamp (1887-1968)

francesco vezzoli kao marcel duchamp, photo francesco scavullo

elem, o čemu se radi. dadaista, konceptualni umetnik. igrač šaha, alhemičar… marcel duchamp 1921. godine  promovisao je anti-parfem “belle haleine”. ime asocira na lepu jelenu. znači “lep dah”, a na bočici je fotografija duchampa koju je snimio čuveni man ray. duchamp je odeven kao rrose selavy, jedan od njegovih alter ega. ispod fotografije na boci piše: eau de voilette iliti voda od vela umesto očekivanog “eau de violette” (voda od ljubičice)… ime njegovog alter ega takođe je poigravanje rečima pošto je voleo anagrame. rrose selavy je dakle anagram francuske sintagme “eros c’est la vie” (eros je život). bočica je prazna! parodirao je tretiranje mode u kapitalizmu i kapitalizaciju umetnosti. u toj praznoj bočici zatvorio je vazduh pariza posle 1. svetskog rata. na aukciji kod kristija 2009. ta bočica je prodata za 11 miliona dolara!

sama boca podseća na bocu riquad parfema iz 1920. koji se zvao “un air embaume” (naparfemisani vazduh). ali, to je bilo nešto sasvim drugo…

i greed bočica francesca vezzolija

https://i2.wp.com/www.teknemedia.net/magazine/gall_img/2008/c503fa83_400.jpg

jedan od lažnih plakata na izložbi  francesca vezzolija u rimu

1966. u intervjuu koji je sa njime vodila dora ashton duchamp kaže:

“tehnologija će nas sigurno udaviti. individua sve brže nestaje. “

tako je i u modi, trendovi, robne marke, biti viđen,  zarada… postaju razlog svih razloga, a autentičnost i lični stil su u ko zna kojem planu… dok nas ne iznenadi neka jaka individualnost… dora ashton kaže da je za taj razgovor (koji se btw, vodio u njegovom stanu u nyc u 10. ulici) duchamp imao sivo odelo, dezena riblje kosti, sa košuljom sa šahovskim poljima.

osim man raya iz plejade velikih umetnika fotografije duchampa je fotografisao i irving penn, svakako poznat i u modnoj umetnosti. evo ovako ga je video:

za style magazine 2012. fotograf stefano babic je fotografisao roberta knightona  kao duchampa:

https://wildsidefashion.files.wordpress.com/2014/01/843d7-dsc_0409.jpg

photo by babic, style magazine

postoji i britanski muški brand “duchamp”… i eto ironije, postao je robna modna marka, on koji je zagovarao anti-modu. na njihovom sajtu piše: duchamp is a luxury menswear retailer of smart clothes for work and home.

ove godine slave 25. godišnjicu.

marcel duchamp, fontana, 1917. pisoar koji je potpisao kao r. mutt. najuticajnije delo 20. veka po onome što je pomerilo, pokrenulo, promenilo… ready-made.

“jednom pre mnogo godina, ručao sam sa nekoliko umetnika u starom hotel des artistes ovde u njujorku i bila je neka ogromna slika iza nas – prizor bitke, mislim. onda sam skočio i potpisao je. vidite, to je bio ready-made, koji je imao sve sem ukusa. a sada, sistem. nisam želeo da budem nazvan umetnikom, znate. želeo sam da upotrebim moju sposobnost da budem jedna individua, i pretpostavljam da sam to bio, ne?”

(iz onog gore pomenutog intervjua sa dorom ashton, a možete ga naći u sjajnom zborniku “marcel duchamp” branislave belić i zorana gavrića iz 1995. samostalno izdanje…)

Oglasi

Komentiraj

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s