rei k. – marcel duchamp bi voleo da vidi ovo

još jedna priča o autentičnosti. nikada ne hoda po poznatom i sigurnom. jedinstvena. smela. svoja. bezkompromisna. eksperimentator. ozbiljni poštovalac igre. umetnik, iako za sebe kaže da je pre businesswoman. pomera granice. razbija norme. i forme. sa osnovnim bojama. ona sama skoro uvek u crnom. razbila je ideju “odeće” i ponovo sastavila. u samo svoje ideje odeće. napravila je koncept koji je anti-koncept. provocira. smišljeno. studirala umetnost i književnost. nikad se nije školovala za dizajnera, a nazivaju je dizajnerom nad dizajnerima. razvila je dišanovu ideju anti-mode. rođena 1942. u tokiju. da bi nosio njenu odeću moraš da promišljaš svet na njen način. drugačije ne ide. jer ona je drugačija od svih.

stvorila  je brand comme des garcons  koji je mnogo više od pravljenja odeće. način razmišljanja. nakon što je posetio proizvodnju comme das garcons haruki murakami je napisao esej making clothes as a form of philosophy koji je objavio u knjizi factories of the country where the sun rises. i pre nego što sam pronašla ovaj podatak osećala sam nekako da je murakami upoznat sa njenim radom. i impresioniran. nekako sam njegove junake zamišljala da nose i njene stvari. i mirišu na njene parfeme… čini mi se da negde baš i pominje da neko od junaka nosi comme des garcons odeću…

going around museums and galleries, seeing films, talking to people, seeing new shops, looking at silly magazines, taking an interest in the activities of people in the street, looking at art, travelling: all these things are not useful, all these things do not help me, do not give me any direct stimulation to help my search for something new. And neither does fashion history. the reason for that is that all these things above already exist.

i only can wait for the chance for something completely new to be born within myself.

the way i go about looking for this from within is to start with a provisional ‘theme.’ i make an abstract image in my head. i think paradoxically (oppositely) about patterns i have used before. i put parts of patterns where they don’t usually go. i break the idea of ‘clothes.’ i think about using for everything what one would normally use for one thing. give myself limitations. i pursue a situation where I am not free. i think about a world of only the tiniest narrowest possibilities. i close myself. i think that everything about the way of making clothes hitherto is no good. this is the rule i always give myself: that nothing new can come from a situation that involves being free or that doesn’t involve suffering.

—rei kawakubo’s creative manifesto, october 2013

rei k. by annie leiboviz

annie leiboviz za us vogue 1997.  comme des garcons

rei kawakubo  zagovara ideju tzv. “gerila dućane”. ideja je da se na uređenje potroši mini­malno, pronalaze se lokacije u netipično modnim delovima gradova i rok trajanja ograničen je na godinu dana, bez obzira na prodaju. u našem regionu najbliža radnja comme des garcons je kako piše na internetu negde u ljubljani, a parfemi se pored ljubljane mogu kupiti na čak tri mesta u zagrebu.

system magazine koji  je objavio prvi manifest rei kawakubo je magazin za ljude koji prate modu i koji čitaju. atakuju i na njihov um, ne samo na oči i novčanik. intervju sa njom u system magazinu je vodio kustos, kritičar, istoričar umetnosti hans-ulrich obrist. ulrich je direktor čuvene serpentine gallery u londonu…

intervju je završila rečima da ne očekuje da bi išta od onoga što je rekla bi moglo biti korisno za čitaoca…

rei provocira, upućuje na postavljanje mnogih pitanja.

čoveka sve čini čovekom, pa i to šta oblači, kako nosi, svlači… i sve ono što ga još zanima u vezi toga. i ono što ga uopšte ne zanima.

parfemi pod imenom Comme des Garcons pomeraju granice kada je reč o našoj predstavi o parfemima. jedna od njenih linija parfema je incense (tamjan), inspirisana religijskim centrima: avignon (katoličanstvo), jaisalmer (hinduizam), zagorsk (pravoslavlje), ouarzazate (islam) i kyoto (budizam i šintoizam). seriju synthetic čine plastične bočice u kojimase nazire crna vreća za smeće sa mirisima  gradova, s mirisom garaže, katrana, soda-vode, skaja i hemijske čistionice. uživala sam čitajući kako je predstavila svoje parfeme:

Odeur 53 - Comme des Garçons - Eau de Toilette (200 ml natural spray)

an abstract anti perfume. the latest technology is used to clone odours from inorganic materials. smells never before used, with no precise name only abstract ideas.

the freshness of oxygen, flaming rock, freshly mowed grass, wash drying in the wind, sand dunes, pure air of the high mountains, flash of metal, nail polish.

CDG2 Man - Comme des Garçons - Eau de Toilette (50 ml / 100 ml natural spray)

a worker, a man who loves his work…

incense, white smoke, saffron flowers, nutmeg, kumquat, fresh crinkly mint, vetiver roots, mahogany wood, leather.

Play Black - Comme des Garçons - Eau de Toilette (100 ml natural spray)

design by not designing.
no design is design.
the prototype is strong.
absence of concept is creation.

black pepper, pepperwood, red pepper, violet, thyme, black tea, birch tar, incense, tree moss.

Daphne - Comme des Garçons - Eau de Parfum (50 ml natural spray)

the fragrance DAPHNE gleans images from childhood memories in gardens, family houses and mysterious church rituals of an imaginative young girl.

bitter orange from sicily, incense, saffron, rose centifolia, tunisian jasmine, tuberoose from india, florentine iris, indonesian patchouli, oud wood, amber, vanilla from madagascar.

nisam young girl, ali ja bih Daphne, pls!

REI KAWAKUBO

izdavač: museum of contemporary art detroit.  monografija nastala nakon izložbe  o rei u februaru 2008. u ovoj izložbi značajnog udela imala je i mlada dizajnerka iz hrvatske lana cavar. o tom projektu lana kaže:

Sjećam se da smo za vrijeme studija na Yale School of Art negdje 2005. puno razmišljali o etici u dizajnu. U potrazi za odgovarajućom etičkom normom neki od nas čak su posezali za literaturom poput Kanta, Milla i Hobbesa, te slušali kolegij Etika. Naomi Klein priču o zlim korporacijama tada su svi već  i previše puta prežvakali, a ništa se zapravo protiv toga dizajnom nije moglo učiniti, pa nam se činilo da pitanje etičkog u dizajnu treba promišljati iz stvaralačke dispozicije. Na neki način smo se imali potrebu vratiti tvrdim načelima modernizma i reinterpretirati ih. Naime, činilo nam se da formalno diskretniji, manje spektakularan dizajn koji vrijeđa (malo)građansku normu ljepote potencijalno manje potiče konzumerizam te sabotira korporativnu kulturu. Odlučili smo eksperimentirati s rigidnim formalnim rješenjima, izbacivali smo boju, reducirali se na zastarjele tehnike reproduciranja, odbijali bilo kakav oblik „beautifikacije“. Ružno je postalo naša omiljena opcija. Sve je to bio način propitivanja „etične forme“, one koja neće biti u službi društva spektakla. Ovakvo ponašanje unijelo je pomutnju među naše profesore koji nisu bili sigurni kako se nositi sa tom vrstom „antidizajnerskog“ mišljenja… Kasnije, kad sam neke od tih „tehnika“ pokušala primijeniti na projektu serije šampona, koji sam radila za luksuznu tvrtku u New Yorku, umalo sam dobila otkaz. No ovakvo razmišljanje donijelo mi je novog naručitelja – dizajn izložbe za Rei Kawakubo/Comme des Garcions.

citati iz monografije uz detroitsku izložbu:

“i try to make clothes that are new, that didn’t exist before, and hope that people get energy and feel positive when they wear them.

i try to make clothes that are new, that didn’t exist before, and hope that people get energy and feel positive when they wear them.

you think i’m not normal because you’re looking at the clothes. but i am. can’t rational people create mad work?

i’m not an artist, i’m a businesswoman. well, maybe an artist/businesswoman.”

rei i kineksi umetnik ai weiwei. u londonskom dover street marketu mogli ste tokom 2010. naći i rezultat njihove saradnje, kolekciju majica.

COMME des GARÇONS Spring / Summer 2014

spring/summer 2012

Oglasi

1 komentar

Filed under art, fashion, philosophy

One response to “rei k. – marcel duchamp bi voleo da vidi ovo

  1. Pingback: black and fashion | Fashion, passion & art

Odgovori

Popunite niže tražene podatke ili kliknite na neku od ikona za prijavu:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava / Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava / Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava / Izmijeni )

Google+ photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google+ račun. Odjava / Izmijeni )

Spajanje na %s